"Co mi Panie dasz" z udziałem naszej uczennicy

Martyna Murzyn, uczennica Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce - Szkoły Muzycznej II stopnia  z klasy perkusji Rafała Tyliby, jako jeden z 732 muzyków, wzięła udział w projekcie Orkiestra online #w domu zagrane w utworze w aranżacji Adama Sztaby "Co mi Panie dasz".

https://youtu.be/7NSXXttiwHw

 

 

Warsztaty z techniki ruchu

Dnia 18 lutego 2020 w Zespole Szkół Muzycznych w Wieliczce odbyły się prowadzone przez mgr Kingę Rolka warsztaty z techniki ruchu, bazujące na elementach takich technik jak: modern dance, taniec nowoczesny, taniec jazzowy, klasyka. Podczas warsztatów uczennice rytmiki pracowały nad świadomością ciała, zawieszeniem, wytrąceniem z równowagi, balansem, polimetrią ruchu, różnymi jakościami ruchu (energia, czas, przestrzeń). Uwaga była skupiona w dużej mierze na oddechu jako podstawie pod wszelki ruch, groundingu oraz świadomości poczucia swojego ciała. Uczennice miały za zadanie poszukiwać rozluźnienia tonusu napięciowego mięśni, połączeń w ciele, nieskończonej ilości rozwiązań ruchu.
Na warsztatach pojawił się również element improwizacji, możliwość do uczenia się nowych jakości ruchu, nieodkrytych jeszcze możliwości ciała. Warsztaty rozpoczęły się od rozgrzewki do muzyki zespołu „Kapela ze wsi Warszawa”, następnie uczennice pracowały nad frazami ruchowymi, całość zakończyła się ćwiczeniami rozciągającymi i relaksacyjnymi.

/Joanna Marcisz/

Zdjęcia

Sztuka godna słuchania. Uczniowie na koncercie Filharmoników Krakowskich.

5 marca 2020 r. w Muzeum Lotnictwa w Krakowie miał miejsce koncert Filharmonii Krakowskiej z cyklu Musica – ars amanda. Uczestniczyli w nim uczniowie Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce - Szkoły Muzycznej II stopnia. Tym razem Filharmonicy Krakowscy przenieśli publiczność w świat romantyzmu.
Program koncertu nawiązywał do sporu muzyków i krytyków muzycznych, który w XIX w. rozpalał ich serca oraz umysły. Spór ów dotyczył kwestii   w y r a ż a n i a   przez muzykę treści pozamuzycznych – uczuciowych, duchowych, metafizycznych. W programie koncertu znalazły się dzieła twórców tzw. muzyki absolutnej, która w swojej nieokreśloności stanowi przekaz sam w sobie, oraz tzw. muzyki programowej, oddającej poprzez dźwięki konkretne obrazy bądź historie. Publiczności przedstawiono zatem kompozycje każdej ze stron owego sporu, a także dzieła tych twórców romantycznych, którzy postanowili nie opowiadać się jednoznacznie za którąś z nich.
Muzyka zyskała status sztuki zdolnej   w y r a ż a ć   uczucia i inne treści w I poł. XIX w. W 1830 r. Hector Berlioz przedstawił paryskiej publiczności Symfonię fantastyczną – nowy gatunek określany później jako symfonia programowa. Koncepcję opisywania zdarzeń językiem dźwięków niewiele później podjął Franciszek Liszt, twórca poematu symfonicznego. W obu tych gatunkach muzyka opowiada zdarzenia, historię czy fabułę zasugerowane przez kompozytora w dołączonym do dzieła programie literackim, komentarzu, motcie lub tytule. Ten narracyjny tok doskonale charakteryzuje utwór Paula Dukas, od którego rozpoczęła się wyprawa po romantycznym świecie muzyki.  Oparte na balladzie Johanna Wolfganga Goethego scherzo symfoniczne Uczeń czarnoksiężnika to muzyczny obraz przygód młodego magika, który na własną rękę próbuje swoich sił w czarach, rozpętując przy tym tajemne siły. Przygody czarodzieja znakomicie podkreślała orkiestra, a szczególną uwagę naszych uczniów przykuł kontrafagot.
Narracyjnemu charakterowi scherza symfonicznego Paula Dukas przeciwstawiony został klasyczny w formie i romantyczny w dramaturgii I koncert wiolonczelowy a-moll op. 33 Camille’a Saint-Saёnsa. Słuchaczy urzekła młoda koreańska wiolonczelistka, Hayoung Choi, która w 2018 r. zdobyła I nagrodę na III Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. K. Pendereckiego w Krakowie. Artystka znakomicie odmalowała liryczne kantyleny oraz dramatyczne figuracje, prezentując bogaty wachlarz odcieni ekspresyjnych. Długo oklaskiwana po występie z orkiestrą, Hayoung Choi zaprezentowała się także solo w nieznanym publiczności, acz niezwykłym utworze jako bis. Po koncercie liczna grupa naszych uczniów otoczyła koreańską wiolonczelistkę, prosząc o autografy i wspólne zdjęcia.
Dźwięki wiolonczeli zaprosiły słuchaczy do kolejnej muzycznej podróży. Tym razem była to podróż do świata Ryszarda Wagnera, niemieckiego kompozytora, który w II poł. XIX w. zrewolucjonizował operę, tworząc nowy gatunek – dramat muzyczny. Nim orkiestra Filharmonii Krakowskiej wypełniła Muzeum Lotnictwa dźwiękami Wstępu do Tristana i Izoldy, Krzysztof Cyran przedstawił słuchaczom wagnerowską koncepcję dzieła totalnego (tzw. Gesamtkunstwerk), prezentując m. in. ideę motywów przewodnich. Słowo wprowadzające poparte zostało muzyczną prezentacją wiolonczeli solo i oboju, wykonujących najważniejsze w utworze melodie: motyw Tristana (wiolonczela) oraz motyw Izoldy (obój). Dzięki temu nasi uczniowie bardziej świadomie podążali za skomplikowaną muzyczną tkanką Wagnera – niekończącą się melodią oraz niekończącą się harmonią.
Dzieło Wagnera przedstawia nieszczęśliwą historię miłości Tristana i Izoldy. Orkiestra Filharmonii Krakowskiej prowadzona przez izraelskiego dyrygenta Gila Raveha odmalowała wszystkie stany emocjonalne dwojga kochanków: od  bezmiaru miło­snej tęsknoty (liryzm motywów Tristana i Izoldy wykonywanych przez wiolonczele i obój), przez płomienne uniesienia (doskonałe doprowadzenia do kulminacji) aż do kojącej wszystko re­zygnacji (skupiona coda i „rozpłynięcie się” ostatnich dźwięków orkiestry).
Końcowym przystankiem w czasie podróży po świecie muzyki romantycznej była I część IV Symfonii e-moll op. 98 Johannesa Brahmsa. W przeciwieństwie do Wagnera – rewolucjonisty, Brahms przywiązany był do tradycji – kontynuował barokowe i klasyczne formy, przeciwstawiając się jednocześnie idei programowości. Krytyk muzyczny i zwolennik jego twórczości, Eduard Hanslick pisał, że piękno utworu polega na pięknie jego formy, melodii i innych elementów muzyki. Słowa te doskonale odzwierciedlają maestrię kompozytora w zakresie prowadzenia tematów melodycznych, ich przetwarzania, kształtowania formy oraz dramaturgii dzieła. Filharmonicy Krakowscy po raz kolejny tego wieczoru zaprezentowali się wspaniale. W ich wykonaniu dzieło Brahmsa rozbrzmiewało wszelkimi odcieniami ekspresyjnymi: potęgą brzmienia i liryzmem, a także patosem oraz powściągliwością wyrazu.
Koncert był dla uczniów niezwykłą okazją do zapoznania się z kanonicznym repertuarem dzieł muzycznych, jak również sposobnością do ich utrwalenia. Jakież zdumienie odmalowało się na twarzach niektórych z nich, gdy wsłuchując się w pierwsze dźwięki orkiestry, rozpoznawali utwory omawiane na zajęciach. Oscylowanie między muzyką absolutną a programową okazało się niezwykle interesującą podróżą, ukazującą wielobarwne muzyczne światy, o których sobie nawet nie wyobrażaliśmy…

/Anna Taboła/

Zdjęcia

V Koncert Muzyki Dawnej

Tegoroczna - piąta już edycja Koncertu Muzyki Dawnej odbyła się w Auli Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce we wtorek 10 marca 2020 roku.
Brali w niej udział uczniowie z  Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce, Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie, Archidiecezjalnej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Ks. Kard. Franciszka Macharskiego w Krakowie, Szkoły Muzycznej I stopnia im. Oskara Kolberga w Czasławiu oraz Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie.
Jako soliści i kameraliści wykonywali oni muzykę dawną na klawesynie, gitarze, flecie, skrzypcach, a nawet kontrabasie.  Po raz pierwszy pojawił się śpiew i taniec.
W Koncercie wziął udział również krakowski zespół Finesis Trio - w składzie: Katarzyna Puch (sopran), Małgorzata Włodarczyk (lutnia, gitara) oraz Paulina Tkaczyk (klawesyn) - który wykonał XVII-wieczne pieśni hiszpańskie ze zbioru "Monumentos de la Música Española" odnalezionego w Bibliotece Katalońskiej w Barcelonie.
Po koncercie zespół zaprosił uczestników na ciekawe wykłady z cyklu "Instrumenty w zwierciadle czasu" na temat śpiewu i głosu ludzkiego oraz instrumentów dawnych:
"Głos ludzki i śpiew" - Katarzyna Puch
"Lutnia" - Małgorzata Włodarczyk
"Klawesyn" - Paulina Tkaczyk
Wydarzenie odbyło się w pięknej scenerii rzeźb "Orkiestranci" wielickiego artysty Józefa Kowalczyka.

Zdjęcia

Piano e Forte 2020

W dniach 28 lutego - 7 marca w Krakowie i Wieliczce odbywał się III Festiwal i Konkurs Pianistyczny "Piano e Forte" 2020, którego organizatorami są: Zespół Szkół Muzycznych w Wieliczce oraz Towarzystwo Muzyczno-Artystyczne Sfogato w Krakowie.

Honorowy Patronat nad III Festiwalem i Konkursem Pianistycznym „Piano e Forte” 2020 objęli:
Marszałek Województwa Małopolskiego - Witold Kozłowski

Prezydent Miasta Krakowa - Jacek Majchrowski

Dyrektor Włoskiego Instytutu Kultury w Krakowie - Ugo Rufino

Konsul Generalny Francji w Krakowie - Frédéric de Touchet

Konsul Generalny Niemiec w Krakowie - dr Michael Groß

Kierownik Katedry Fortepianu Akademii Muzycznej w Krakowie - Prof. dr hab. Andrzej Pikul

Prof. Benjamin Vogel (Szwecja).

Partnerami trzeciej edycji Festiwalu i Konkursu Pianistycznego „Piano e Forte” 2020 byli: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie, Muzeum Narodowe w Krakowie oraz Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie.
Patronat medialny objęli: TVP 3 Kraków, Radio Kraków, portal krakow.pl i Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

 

Festiwal i Konkurs Pianistyczny „Piano e Forte” jest innowacyjnym projektem, który ma na celu inspirowanie młodych pianistów do pogłębiania wiedzy z zakresu historii instrumentu, zwiększanie świadomości dotyczącej praktyk wykonawczych różnorodnego repertuaru na fortepianach współczesnych i historycznych, a także poznawanie nurtów interpretacyjnych oraz literatury fortepianowej różnych epok. Pomysłodawcą, kierownikiem artystycznym i koordynatorem projektu „Piano e Forte” jest Marta Polańska – nauczyciel fortepianu w Zespole Szkół Muzycznych w Wieliczce. Pierwsza edycja wydarzenia (2018) odbyła się w 320. rocznicę pierwszej wzmianki o wynalazku włoskiego budowniczego Bartolomeo Cristoforiego, ukazując historyczny szlak fortepianu „z ziemi włoskiej do Polski”.

 

Trzecią edycję Festiwalu i Konkursu Pianistycznego „Piano e Forte” 2020 rozpoczęły lekcje muzealne (27 lutego 2020 r.) w Galerii Rzemiosła Artystycznego Muzeum Narodowego w Krakowie prowadzone przez Paulinę Skrok (Niezwykłe i zapomniane instrumenty muzyczne) oraz mgr Martę Polańską (Fortepian zwany Żyrafą), w których wzięli udział uczniowie Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce oraz Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I stopnia im. I. J. Paderewskiego w Krakowie.
 

Festiwal oficjalnie zainaugurował Koncert „Piano e Forte” (28 lutego 2020 r., Aula ZSM w Wieliczce) w 335. rocznicę urodzin i 270. rocznicę śmierci Johanna Sebastiana Bacha, 250. rocznicę urodzin Ludwiga van Beethovena, 210. rocznicę urodzin Fryderyka Chopina i 210. rocznicę urodzin Roberta Schumanna. Uroczystej Inauguracji dokonała Dyrektor Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce Izabela Szota. Na otwarcie zabrzmiała festiwalowa Fanfara w wykonaniu Zespołu Instrumentów Dętych i Perkusji ZSM w Wieliczce. Uczniów klasy trąbki przygotował Paweł Gajewski, klasy puzonu Arkadiusz Bała, a klasy perkusji Rafał Tyliba. Podczas koncertu zabrzmiały dzieła Fryderyka Chopina w transkrypcji na skrzypce i fortepian, w wersji oryginalnej na głos i fortepian oraz na fortepian solo, a także dzieła Bacha, Beethovena i Schumanna w wykonaniu: o. dr Tomasza Jarosza – baryton, dr Marka Polańskiego – skrzypce, mgr Marty Polańskiej – fortepian oraz utalentowanych młodych artystek: Laureatki Grand Prix I Konkursu Pianistycznego „Piano e Forte” 2018 pianistki Julii Wójcik – uczennicy Szkoły Muzycznej I stopnia w Sobolowie w klasie fortepianu dr Iwony Popławskiej-Zimowskiej, Laureatki I nagrody IV Międzynarodowego Konkursu Muzycznego „Danubia Talents” w Budapeszcie (2019) pianistki Marii Kolary – uczennicy Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce w klasie fortepianu Izabeli Grzybek oraz Laureatki Grand Prix XVIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego „Janko Muzykant” w Sochaczewie (2019) skrzypaczki Zuzanny Sitek – uczennicy Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I stopnia im. I. J. Paderewskiego w Krakowie w klasie skrzypiec dr Marka Polańskiego. Punktem kulminacyjnym Koncertu „Piano e Forte” była tytułowa kompozycja festiwalowa – Sonata pian’e forte na fortepian i taśmę (1970) Leo Brouwera, którą brawurowo wykonał i szczegółowo omówił Michał Babiarz – student Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. dr hab. Andrzeja Pikula – Honorowego i Naukowego Patrona projektu „Piano e Forte”.

 

W dniu 28 lutego 2020 r. odbyły się także Warsztaty Instrumentologiczne dotyczące historii i budowy pianina oraz fortepianu i jednego z jego prototypów – klawesynu. Warsztaty prowadzili:
dr Paulina Tkaczyk – Klawesyn – Król instrumentów barokowych. Historia, budowa i jego odmiany.
mgr Marta Polańska Streicher – jeden z najwyżej cenionych fortepianów przez Ludwiga van Beethovena

Fortepian Żyrafa - prototyp pianina

Pianino – mały fortepian Camille’a Pleyela

mgr Zenon Kulik - Zagadnienia porównawcze mechanizmów fortepianu i pianina z elementami strojenia instrumentów
Podczas warsztatów dotyczących budowy pianina i fortepianu zostały zaprezentowane i szczegółowo omówione oryginalne modele współczesnego mechanizmu pianina i fortepianu.
 

W dniu 6 marca 2020 r. w Auli Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce odbył się III Konkurs Pianistyczny „Piano e Forte” 2020. Do udziału w Konkursie zgłosiło się 46 uczestników. Ostatecznie wzięło udział 39 młodych pianistów, w 8 kategoriach, reprezentujących 16 szkół muzycznych  I i II stopnia oraz OSM z Polski. Jury w składzie:
mgr Waldemar Król – przewodniczący
mgr Elżbieta Hoffman – członek jury
mgr Marta Polańska – członek jury
mgr Anna Kozłowska – sekretarz jury
przyznało nagrody i wyróżnienia (w załączeniu).

Szczególnie interesującym elementem przesłuchań konkursowych, oprócz części zasadniczej, którą było wykonanie utworu, okazała się prezentacja słowna, w której uczestnicy dzielili się z Jurorami i publicznością swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami z pracy nad utworem, a także zwracali uwagę na zadania wykonawcze jakie kompozytorzy postawili pianiście w konkretnym dziele.

 

Wydarzeniem festiwalowym o doniosłym znaczeniu naukowym i artystycznym był Wykład i Koncert dr Piotra Kowala „Beethoven 250” zorganizowany w 250. Rocznicę Urodzin Ludwiga van Beethovena (6 marca 2020 r., Aula ZSM w Wieliczce). Dr Piotr Kowal, uczeń prof. dr. hab. Andrzeja Pikula, reprezentujący Katedrę Fortepianu Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie, gdzie pełni funkcję Kierownika Sekcji Fortepianu, wywodzi się ze znakomitej tradycji pianistycznej mającej swe źródło w sztuce pianistycznej samego Ludwiga van Beethovena. Podczas wykładu Interpretacja sonat fortepianowych Ludwiga van Beethovena w oparciu o źródła z epoki i wydania wielkich pianistów zaprezentował m.in. rodzaje wydań, a także szczegółowo wyjaśniał powody użycia przez kompozytora konkretnych oznaczeń z punktu widzenia praktyki wykonawczej. Wykład dopełniło znakomite wykonanie dwóch sonat fortepianowych Ludwiga van Beethovena: c-moll op. 13 i c-moll op.111.

 

W dniu 7 marca 2020 r. Laureaci III Konkursu Pianistycznego „Piano e Forte” 2020 wystąpili podczas Koncertu Galowego Młodych Mistrzów Fortepianu w Sali Koncertowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie. Koncert poprowadził Przewodniczący Jury III Konkursu Pianistycznego „Piano e Forte” 2020 Waldemar Król.

 

Mamy nadzieję, że innowacyjny projekt „Piano e Forte” integrujący wiedzę teoretyczną z umiejętnościami praktycznymi zainspirował młodych pianistów ze szkół muzycznych I i II stopnia oraz OSM do dalszego studiowania ewolucji fortepianu w kontekście rozwoju repertuaru fortepianowego i doskonalenia umiejętności pianistycznych, a ich pedagogów do dyskusji dotyczącej innowacyjności kształcenia muzycznego.

Szczegółowe informacje dotyczące projektu „Piano e Forte” znajdują się na stronie: www.pianoeforte.pl

Zdjęcia z Gali - fot. Ayham Hammour
Pozostałe zdjęcia - archiwum organizatorów Festiwalu i Konkursu „Piano e Forte”

/Marta Polańska/

Zdjęcia

Akordeoniści na UTW

W dniu 23 stycznia br. Kacper Ćwiek oraz Jakub Polak - uczniowie Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce - Szkoły Muzycznej II stopnia z klasy akordeonu Oskara Guta, uświetnili swoim występem w Mediatece Wielickiej uroczyste obchody Dnia Babci i Dziadka, organizowane przez Wielicki Uniwersytet Trzeciego Wieku. Młodzi Artyści godnie reprezentowali Szkołę. Ich prezentacje były wyśmienite, za co zostali nagrodzeni gromkimi brawami przez licznie zgromadzoną publiczność.

Zdjęcia

Złota "Srebrna Szybka" 2020

Kacper Ćwiek - uczeń Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce - Szkoły Muzycznej II stopnia, z klasy akordeonu Oskara Guta, zdobył I miejsce w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Współczesnej "Srebrna Szybka". Konkurs odbywał się w dniach 15-18 stycznia 2020 roku w Krakowie. Organizatorem Konkursu było Centrum Edukacji Artystycznej wraz ze Szkołą Muzyczną I i II st. im. B. Rutkowskiego w Krakowie. Wagę sukcesu oraz rangę Konkursu definiuje to, że patronat nad wydarzeniem objęło CEA. Konkurs był rekomendowany przez Departament Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a patronat honorowy nad Konkursem objął Prezydent Miasta Krakowa Prof. Jacek Majchrowski razem z Rektorem Akademii Muzycznej w Krakowie Prof. Stanisławem Krawczyńskim. Kacper zaprezentował, jak zawsze, bardzo wysoki poziom. Warto jednak przy okazji sukcesu Kacpra sięgnąć pamięcią wstecz. "Srebrna Szybka" to dla wielickich akordeonistów szczególny Konkurs. Biorą w nim udział właściwie od zawsze, to znaczy od samego początku działalności wtedy jeszcze Szkoły Muzycznej I stopnia w Wieliczce. Pierwszy raz wieliccy akordeoniści wystartowali w Konkursie w drugim roku istnienia Szkoły i... wygrali!, ale zdobywając II miejsce (I miejsca nie przyznano). Był to pierwszy oraz znaczący sukces Szkoły i akordeonistów na arenie międzynarodowej. Pozostał jednak niedosyt. Ten sam Kwartet Akordeonowy wystartował w kolejnej edycji i... znowu wygrał! (mając w grupie nawet zespół ze szkoły muzycznej II stopnia), ale znowu otrzymując II miejsce (I nie przyznano). Trzeciego razu Chłopcy nie doczekali kończąc w międzyczasie Szkołę. Czas sprawił, że naukę gry na akordeonie rozpoczął Kacper Ćwiek. Kontynuując tradycję wystartowaliśmy w "Srebrnej Szybce". Prezentacja bardzo dobra, ale nic. Minęło dwa lata. Rok 2018, kolejna edycja Konkursu, znowu biorą udział wieliccy akordeoniści. Prezentacja Kacpra znakomita, ale nagrodzona... II miejscem. Kolejne dwa lata wytężonej pracy. Jest rok 2020, IX edycja Konkursu i oczywiście startujemy w niej z Kacprem. Jak w mądrości "Do trzech razy sztuka", tak wielickim akordeonistom udało się zdobyć w tym Konkursie I miejsce dopiero za trzecim razem, a w sumie biorąc udział piąty raz. Wcześniej Kwartet nie miał szansy wystartować trzeci raz, teraz Kacper miał. Być może ten wyjątkowy Konkurs pozostawał dla wielickich akordeonistów przez tyle lat wygrany II miejscem, bo to... Srebrna Szybka i Duch Konkursu obdarowywał nas w swojej mądrości srebrną nagrodą? Mówi się, że "Milczenie jest złotem, a mowa srebrem". Może Duch Konkursu chciał żebyśmy mówili przez wiele lat? (...) Teraz dla wielickich akordeonistów już Złota "Srebrna Szybka" to potwierdzenie, że konsekwencja w działaniu, dążenie do celu mimo przeciwności, wzajemne zaufanie we wspólnej pracy, a także ufanie sobie samemu na drodze do słusznych celów to jedyna droga do sukcesów, do spełniania marzeń, do realizowania się. Teraz zapewne Duch "Srebrnej Szybki" jest spokojny, że wieliccy akordeoniści nie zamilkną, że nie spoczną na laurach, że otrzymanego złota nie zakopią, tylko będą obdarowywać nim innych i wykorzystywać jego wartość mądrze. 

/Oskar Gut/

 

Zdjęcia

Koncert Noworoczny

25 stycznia 2020 r. w CER Solne Miasto odbył się tradycyjny Koncert Noworoczny organizowany dla mieszkańców Gminy Wieliczka przez Burmistrza Miasta i Gminy Wieliczka.
Wydarzenie poprzedziło wręczenie Honorowego Obywatelstwa Królewskiego Górniczego Wolnego Miasta Wieliczka długoletniej Skarbnik Wieliczki - Pani Zofii Batko oraz Nagrody Kulturalnej Burmistrza Miasta i Gminy Wieliczka Weronice Kozłowskiej, jednej z pierwszych absolwentek wielickiej Szkoły Muzycznej I stopnia.
Gwiazdą wieczoru była Natasza Urbańska.
Jej występ poprzedziły prezentacje uczniów Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce i Publicznej Szkoły Muzycznej I stopnia w Gdowie:
Międzyszkolna Orkiestra Dęta pod dyr. Adama Czyżowskiego (koordynacja pracy: Antoni Majerski),
zespół wokalno-instrumentalny w składzie: Małgorzata Brzegowy, Natalia Ślusarczyk (soprany), Rozalia Bik - skrzypce, Patrycja Cieślik, Jakub Sroka - flety, Klaudia Krzyszkowska - gitara (przygotowanie: Izabela Szota) oraz
Big-Band "Wieliczka" pod dyr. Pawła Gajewskiego - zespół, który znakomicie integruje społeczność wielickiej szkoły muzycznej, gdyż tworzą go uczniowie (klasa saksofonu Ignacego Stojka, klasa trąbki Pawła Gajewskiego, klasa puzonu Arkadiusza Bały), nauczyciele (Ignacy Stojek - saksofon, Artur Ciborowski - perkusja) oraz rodzice (Jerzy Gałoński - gitara, Dariusz Ulatowski - gitara basowa).

Relacja na stronie Gminy Wieliczka:
https://www.wieliczka.eu/pl/201129/15326/spotkanie-noworoczne-22-w-wieliczce.html#lg=1&slide=2

Zdjęcia

Audycja kontrabasowa

22 stycznia br. w auli "Sztygarówka" odbyła się pierwsza audycja Antoniego Trześniewskiego z klasy kontrabasu Grzegorza Frankowskiego.
W  programie znalazły się utwory, które uczeń przygotował na IV Ogólnopolski Turniej Wiolonczeli i Kontrabasu, który odbędzie się w dniach 3 - 5 lutego 2020 r. Przy fortepianie zasiadła p. Izabela Seweryn. 
Aby przybliżyć publiczności rzadko prezentowaną literaturę kontrabasową, p. Grzegorz Frankowski postanowił poprzedzić koncert prezentacją utworów i kompozytorów zawartych w programie. 
Publiczność przyjęła występ Antka bardzo ciepło, życząc mu sukcesów na konkursach.

Zdjęcia

Koncert pierwszoklasistów

Uczniowie klas pierwszych Szkoły Muzycznej I stopnia, uczący się w cyklu sześcioletnim i czteroletnim, wystąpili w dniu 23 stycznia 2020 r. przed licznie zgromadzoną w Auli Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce, publicznością.
W tym roku wydarzenie miało także wymiar koncertu charytatywnego pn. „Młodzi wirtuozi dla Kacperka”. Przeprowadzono bowiem kwestę na rzecz śmiertelnie chorego Kacperka Ryło, pod patronatem Fundacji „Serce dla Maluszka”.
Mali wykonawcy zaprezentowali się w zróżnicowanym repertuarze. Dźwięki tańców, melodii ludowych, utworów klasycznych i jazzowych rozbrzmiewały tego wyjątkowego wieczoru. Nie zabrakło również przebojów muzyki filmowej i rockowej. Dla młodych adeptów sztuki były to jedne z pierwszych szlifów estradowych.
Koncert prowadziła Marta Urban.
Przygotowanie uczniów: 
Marta Urban (klasa fletu),
Antoni Majerski, Paweł Pazgan (klasa klarnetu),
Ignacy Stojek (klasa saksofonu),
Arkadiusz Bała (klasa puzonu),
Piotr Gawor (klasa tuby i sakshornu),
Artur Ciborowski, Rafał Tyliba (klasa perkusji),
Adam Makowski, Małgorzata Włodarczyk (klasa gitary),
Julia Kołpanowicz-Mazurek, Anna Kozłowska (klasa skrzypiec),
Jarosław Murzyn (klasa wiolonczeli),
Grzegorz Frankowski (klasa kontrabasu),
Sandra Delong-Kiełbińska, Grażyna Hesko-Kołodzińska, Agnieszka Korczyńska, Izabela Seweryn (klasa fortepianu). 
Nauczyciele akompaniatorzy: Agnieszka Korczyńska, Joanna Krząszcz, Paulina Tkaczyk, Grzegorz Frankowski.

/Marta Urban/

 

Zdjęcia